Taxi

12 april 2017 - Bangkok, Thailand

"Sir, where can I get a taxi?" De man achter het eettentje kijkt verveeld, waarschijnlijk gebeurt dit dagelijks, en hij wijst naar de plek waar ik nog geen 30 seconden geleden stond. Het  is een uitrit. Wat sta ik hier te doen..?

Oke, so far so good. Geen vertraging met het vliegtuig en ik ben nog niet ziek. Ik maak me meer druk om wat daarna gaat komen, want het vliegveld in Bangkok ligt helemaal niet in het centrum en je moet dus nog met de taxi. Of het openbaar vervoer. Dat ik dan al meer dan 14 uur onderweg ben en nog geen oog heb dicht gedaan, vergeten we dan maar even.

Goed, het vliegtuig uit is niet zo moeilijk. Volg de bordjes 'immigratie' en je komt vanzelf in een lange rij met mensen te staan die ook voor maximaal 30 dagen Thailand in willen. Paspoort geven met het ingevulde 'arrival' kaartje en hup STEMPEL 1. Best een leuk momentje. Zoals op internet stond aangegeven (ik heb mijn huiswerk goed gedaan) heb je een trein die ergens in het centrum aankomt en vanaf daar kan je dan met de taxi. Zoals altijd op vliegvelden was alles helemaal duidelijk en voor 45 Bath (= €1,10) zit ik in de trein. Op een of andere manier houd ik wel van treinen. Het is allemaal zo duidelijk en begrijpelijk als je er eenmaal in zit. Het gaat van A naar B en je hoeft je niet druk te maken over de route of de kosten.

"Hello, I have to go to Khao San Road". Dat is niet helemaal waar, maar ik denk niet dat die man weet waar mijn hostel ligt, dus ik kan wel lopen als ik eenmaal in de buurt ben. "Straight ahead with the bus, or to the left you can get a taxi". "Thank you!!".

ALLES PLAKT. Echt alles. Behalve 30 graden is het ook een drukkende warmte en met lange spijkerbroek aan is dat niet zo fijn.

En daar sta ik dan, op een stoep. Het verkeer raast voorbij en ik denk alleen maar 'er moet een meter in die taxi zitten, er moet een meter in die taxi zitten'. Een van de bekendste vorm van oplichterij is meer betalen voor een taxirit dan eigenlijk hoeft. Voor mij stappen 4 andere mensen met rugzak in een tuktuk. Als zij het kunnen, kan ik het ook! Voor ik het weet stopt er vanzelf al een taxichauffeur naast me en vraagt waar ik heen moet. "yeah, get in, get in". Hij mag hier eigenlijk niet staan en rijdt al weg voor ik goed en wel zit. "Do you have a taximeter?" En ik wijs naar zijn dashboard.
"No, meter no good, no meter no good, you pay too much".
"No, I want a meter, do you have a meter?"
"No, too much, too much"
"DO YOU HAVE A METER?"
"No meter? Get out"
En voor ik het weet sta ik 10 meter verder weer buiten de auto. Ik loop een stukje verder. En weer naar de plek waar de andere reizigers in hun tuktuk stapten. En weer terug. Hoe krijg ik een goede taxi?
"Sir, where can I get a taxi?" De man achter het eettentje kijkt verveeld, waarschijnlijk gebeurt dit dagelijks, en hij wijst naar de plek waar ik nog geen 30 seconden geleden stond. Het is een uitrit.
"Where do you go?"
"Sam, uhm, samsen road.."
"No"
En hij rijdt door.
" Come, come, where do you go?"
"Samsen.. wait, let me check it"
"No"
En ook hij geeft gas.
Oke, dit moet me lukken. Ik heb m'n adres gereed in het Engels en kan hem zelfs vertalen naar het Thais.
"Samsen road 2?" En ik laat het Thaise adres zien.
"Yeah, get in, get in"
"Do you have a taximeter?"
"Yes, some taxi's don't, that's not good"

Heel even twijfel ik nog, maar oke, ik wil naar mijn hostel, ik vertrouw er maar op.
Een paar meter verder stopt de auto voor nog 2 mensen. Zij moeten (heel toevallig) ook naar Samsen Road. 75 Bath (= €2,00) later, wat we ook nog delen door 2, sta ik bij mijn hostel.

Ik ben er hoor. Veilig en wel en heb de eerste tempels al gezien. Of het mijn stad is weet ik niet. Overal zijn mensen en auto's en de hitte is drukkend. Maar, ik ben er.

PS. Wist je dat Bangkok eigenlijk geen Bangkok heet? De Thaise naam is:
Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit. Afgekort ook wel Krung Thep.

1. Tim Ottink:
    12 april 2017
    Wat een mooi verhaal en wat schrijf je leuk. Ben nu al benieuwd naar het vervolg. Heel stoer dat je je niet liet afzetten.
  2. Gertjan Robbemond:
    12 april 2017
    Zo, de kop is er af. Gaaf dat je zo realistisch schrijft. Maakt je ervaringen goed inleefbaar. En super om te lezen dat je je weg weet te vinden zonder meteen afgezet te worden.
    Ik hoop dat je met volle teugen geniet van elke dag. Kus.
  3. Daisy:
    Aaaaaaaaaaaaah wat gaaaf!!!!!
    Je bent er
    Geniet van alles
  4. Mariette:
    12 april 2017
    Echt een heel erg leuk verhaal om te lezen! Ik ben idd ook nu al benieuwd naar de volgende!
    En veel succes met de krakende bedden
  5. Letta Krau:
    12 april 2017
    Dat is een goede start het lukt je Ik vind je super.
  6. Lara:
    12 april 2017
    Mooi zo, jij laat je niet gek maken! Stoere chick. Je bent er!
    En nu ga ik oefenen op het uitspreken van die naam. Ik heb gelukkig nog even... ;-) Dikke x.
  7. Martijn:
    12 april 2017
    Heel tof om te lezen. En dan is het avontuur nog maar net begonnen!
    Leuk ook met die foto´s!
  8. Jessie:
    12 april 2017
    Wat super dat je er bent en wat heb je je verhaal leuk geschreven en je hebt er ook voor gezorgd dat je je niet laat afzetten goed hoor!
    Ik ben al benieuwd naar je volgende verhaal!
    Heel veel succes en geniet er lekker van!
  9. Petra Robbertsen:
    12 april 2017
    Ik hang aan je "lippen" met het lezen, spannend. Maar wat gaaf, de eerste stap is gezet. Ik ben benieuwd naar de volgende stappen. Succes !
  10. Kyra:
    12 april 2017
    Whiiiiee je schrijft echt leuk zus! Kijk uit naar je volgende stukje! Kussie!
  11. Jolanda Klop:
    12 april 2017
    Wat fijn dat je goed bent aangekomen. Er schuilt een schrijfster in jou, wat leuk om jouw verhaal te lezen!! Ik hoop nog meer van die mooie verhalen te mogen lezen.
    En ik blijf gewoon Bangkok zeggen, als je het niet erg vindt
    Geniet ervan & tot gauw!
  12. Grietje jongerius:
    12 april 2017
    De kop is eraf. Nu gaat het grote avontuur eigenlijk pas echt beginnen. Was erg leuk om te lezen. Op naar het volgende verhaal. Ben nu al benieuwd.
  13. Sonja van Gelderen:
    Ha nichtje, stoer bezig!
    Leuk om te lezen, ik wacht op je volgende verhaal xxxx
  14. Jory:
    Lekker bezig zusje.
    En wat velen al zeiden je schrijft echt leuk. Zo leuk zelfs dat ik het lees en nog wil reageren ook.

Kusjes en knuffels
  15. Ella van Bavel:
    12 april 2017
    Wat leuk om te lezen Tamar kus